Guan Eng kata saya tahu beza UIM dengan UIAM - Najib


Guan Eng kata saya tahu beza UIM dengan UIAM.

Saya tentu tahu tentang Universiti Islam Malaysia (UIM) kerana ianya ditubuhkan pada tahun 2012 semasa saya Perdana Menteri.

Seperti yang saya tulis hari itu, isu utama sebenarnya ialah peruntukan untuk tiga kolej universiti swasta ini tidak ada di dalam bajet 2019 untuk kementerian pendidikan dan tidak pernah dibentangkan dan diluluskan di parlimen.

Tiga kolej universiti swasta ini yang diberi RM6 juta oleh Guan Eng ini ialah Kolej Universiti New Era di Selangor, Kolej Universiti Selatan di Johor dan Kolej Universiti Han Chiang di Pulau Pinang.

Seperti diberitahu oleh kenyataan Kementerian Pendidikan minggu lepas, peruntukan untuk tiga kolej universiti bukan dari bajet mereka tetapi telah diberi terus oleh Kementerian Kewangan di bawah Guan Eng.

Oleh kerana pemberian Guan Eng secara terus ini tidak dibentang di dalam parlimen dan bukan dari bajet Kementerian Pendidikan, mana saya tahu yang diberi dia itu dengan senyap senyap ialah UIM atau UIAM?

Oleh itu, rakyat dan saya hanya mampu mendapat maklumat dari portal media sahaja.

Seperti saya lampirkan dan bulatkan di sini, nama UIAM jelas ditulis di dalam lampiran portal media ini

Kalau Guan Eng nak cari pihak untuk menyalahkan, dia patut salahkan portal media ini dan salahkan diri sendiri dia kerana tidak membentangkan pemberian secara terus dia di dalam Dewan Rakyat.

Sampai sekarang, Guan Eng masih tidak menjawab isu sebenar mengapa dan berdasarkan apa dia beri puluh juta secara terus kepada kolej-kolej swasta tanpa dibentang dan mengapa pemberian ini bukan melalui Kementerian Pendidikan.

Dia tidak menjawab dan cuma mahu salahkan saya sahaja - seolah-olah rakyat akan lupa tentang isu sebenar jika saya disalahkan.

Pelik, orang ini - Najib Razak

Comments

Popular posts from this blog

Yamaha Crossplane Cranshaft

Periuk kera mangkuk tandas tupai dan kelawar?

Red Riders - Tay Motors Anjur Jelajah Motosikal Kuching - Kinabalu