Hari ESG Senari Synergy Group 2023 Berlangsung Dengan Jayanya

KUCHING: Hari ESG (Kelestarian Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus) Senari Synergy Group 2023 telah berlangsung dengan jayanya di IOT Management Sdn Bhd di Jalan Bako baru-baru ini.

ESG ialah rangka kerja yang digunakan untuk menilai amalan perniagaan dan prestasi organisasi dalam pelbagai isu kemampanan dan etika.

Timbalan Menteri Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar Dr Hazland Abang Hipni dalam ucapannya menekankan bahawa pelaburan dalam ESG kini mendapat tarikan daripada kalangan pelabur. 

Katanya ia adalah piawaian yang mesti dipatuhi oleh syarikat untuk memenuhi tanggungjawab korporat dan sosial mereka dan melalui pematuhan piawaian ESG, ia akan menjadi nilai tambah bagi syarikat untuk menarik lebih banyak pelaburan.

"Dari segi alam sekitar pula, sesebuah syarikat akan dinilai melalui keupayaannya mengurus kelestarian alam sekitar termasuk dari sudut penggunaan sumber tenaga diperbaharui, kawalan sisa pembuatan (jadual pengurusan sisa), pengurusan sumber air dan sebagainya.

"Dari perspektif sosial, pengurusan perhubungan dengan pelanggan, pembekal, pekerja dan komuniti tempat syarikat beroperasi perlu dititikberatkan.

"Dalam konteks tadbir urus, kemampanan sesebuah syarikat bergantung kepada kekuatan kepimpinan, integriti pekerjanya, pematuhan kepada peraturan dan undang-undang serta kewujudan proses dan sistem yang berkesan dan telus," katanya.
 
Oleh itu, adalah penting untuk Sarawak beralih kepada operasi berasaskan ESG dan jika amalan ESG diabaikan, sebuah syarikat akan berisiko untuk diputuskan daripada rantaian atau dilupuskan oleh pelabur utama.
 
"Dalam konteks ESG, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Senari Synergy Group di bawah pimpinan Haji Jefri serta semua warga kerja Senari Synergy kerana menjaga dan melaksanakan pelbagai inisiatif ke arah merealisasikan objektif ESG," kata Dr Hazland.

Aktiviti seperti penggunaan tenaga rendah, penggunaan biogas dan bukannya diesel, kerjasama dengan institut bergaji tinggi dalam bidang tenaga diperbaharui, pengurusan e-waste, permata sinergi, aktiviti kemasyarakatan seperti ibadah korban, sumbangan kepada aktiviti kampung, mewujudkan rangka kerja ESG dan keazaman untuk menerapkan nilai integriti dengan mengadakan Sistem Pengurusan Antirasuah (ABMS) untuk kumpulan syarikat Synergy patut mendapat pujian.
 
"Saya percaya bahawa semua ini adalah satu langkah ke arah yang betul. Saya berharap agar agensi lain turut mengambil inisiatif seperti yang dilakukan oleh Senari Synergy.

"Di pihak Kementerian, kami akan terus membantu syarikat seperti Senari Synergy dan merangka pelan tindakan dan hala tuju ke arah mengekalkan ESG. Ini termasuk menjadikan Sarawak Karbon Sifar Bersih menjelang tahun 2050," katanya.
 
Beliau katanya menyedari bahawa perjalanan ESG bukanlah sesuatu yang mudah.

Beliau berkata ia memerlukan kerjasama, dedikasi, dan konsistensi daripada semua yang terlibat dan pihak berkepentingan. 

"Saya berharap kita semua dapat berganding bahu, bekerjasama dan memberikan sokongan berterusan untuk menjayakan inisiatif berasaskan ESG untuk pembangunan yang lebih mampan," tegas Dr Hazland. - UB


Comments

Popular posts from this blog

Yamaha Crossplane Cranshaft

Disimbah menantu dengan air panas

Red Riders - Tay Motors Anjur Jelajah Motosikal Kuching - Kinabalu