Tolak ansur dan bersabar ketika guna khidmat feri Sebuyau/Triso-JKR Sarawak


KUCHING: Aliran trafik di pangkalan Feri Sebuyau/Triso di Bahagian Samarahan mulai meningkat sejak semalam dan pengguna diingatkan supaya bersabar dan bertolak ansur ketika menuju ke destinasi masing-masing pada musim perayaan dan cuti sekolah ini.

Menurut jurucakap Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak, peningkatan jumlah kenderaan dapat dilihat bermula dari awal pagi semalam namun keadaan masih lagi terkawal dan ini menyebabkan kenderaan berbaris panjang semasa menunggu giliran menggunakan feri untuk menyeberangi Batang Lupar dari Sebuyau Bahagian Samarahan ke Triso Bahagian Betong.

Jelasnya, kini terdapat tiga feri beroperasi di pangkalan Feri Sebuyau/Triso di Bahagian Samarahan.

"Antara langkah diambil bagi menampung jumlah kenderaan yang semakin banyak menggunakan perkhidmatan feri adalah bermula dari 25 Mei sehingga 16 Jun ini di pangkalan Feri Sebuyau/Triso, untuk Feri Pertama masa operasi dari 6 pagi dilanjutkan sehingga 12 tengah malam. 

"Feri Kedua beroperasi dari 4 pagi akan dilanjutkan sehingga keesokan 2 pagi dan Feri Ketiga akan beroperasi seperti biasa dari jam 8 pagi sehingga 10 malam dan   ini bermakna terdapat tiga feri beroperasi di waktu 8 pagi sehingga 10 malam," kata JKR Sarawak dalam satu kenyataan hari ini. 

Namum begitu, tambahnya, operasi feri tidak dapat menampung peningkatkan aliran trafik secara mendadak yang mana perantau yang mahu balik kampung untuk meraikan perayaan berganda ini mula bergerak dari semalam dan menggunakan jalan persisiran merupakan punca utama menyebabkan kenderaan berbaris panjang di sebelah Sebuyau, bandingan aliran trafik dari sebelah Triso.

Justeru, JKR Sarawak Mohon kerjasama dari nelayan-nelayan tempatan supaya tidak memasang pukat berdekatan dengan laluan feri. 

Katanya, akitiviti nelayan yang memasang pukat di laluan feri mengganggu dan menjejaskan kelancaran operasi feri.

"Ini menyebabkan feri terpaksa memperlahankan operasi di mana masa diambil untuk menyeberangi lebih panjang. 

"Pengguna jalan raya yang menggunakan perkhidmatan feri dinasihati supaya sentiasa mematuhi peraturan keselamatan feri dan memberi kerjasama supaya tidak memotong barisan serta mengikut arahan krew feri yang bertugas terutama semasa kenderaan memasuki dan keluar dari feri," tegasnya. 

Dalam pada itu, JKR Sarawak juga diingatkan bahawa, hanya pemandu sahaja dibenarkan berada di dalam kenderaan dengan cermin dibuka sepenuhnya manakala semua penumpang lain tidak dibenarkan berada dalam kenderaan masing-masing ketika feri sedang bergerak. 

Jelasnya lagi, ketika kenderaan berada dalam feri, enjin hendaklah dimatikan, brek tangan ditarik dengan ketat dan pengguna dinasihati supaya sentiasa peka terhadap lokasi alat bantuan kecemasan seperti jaket, pelampung dan rakit keselamatan. - UB

Comments

Popular posts from this blog

Yamaha Crossplane Cranshaft

Periuk kera mangkuk tandas tupai dan kelawar?

Disimbah menantu dengan air panas