Trump pakai pelitup muka kali pertama di khalayak ramai

PRESIDEN Amerika Syarikat, Donald Trump (tengah) dilihat memakan pelitup muka berwarna hitam ketika berjalan di koridor hospital tentera Walter Reed. - Foto AFP

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump memakai pelitup muka untuk kali pertamanya di khalayak ramai, hari ini sekali gus menunjukkan beliau terpaksa tunduk kepada tekanan kuat supaya memberikan contoh terhadap kesihatan awam di saat negara itu diancam teruk COVID-19.

Menurut rakaman berita di televisyen, Trump dilihat memakai pelitup muka berwarna hitam ketika beliau berjalan di koridor hospital tentera Walter Reed, di luar Washington bagi bertemu dengan veteran yang cedera.

Trump yang berjalan merentas wartawan, bagaimanapun tidak berhenti untuk membuat kenyataan berhubung tindakannya itu yang memang dinanti-nantikan selama ini, iaitu perubahan dilakukannya terhadap amalan disarankan oleh pakar perubatan kerajaan, walaupun beliau menolaknya sebelum ini.

"Saya rasa sangat bagus memakai pelitup muka. Saya tidak pernah menentang pemakaian pelitup muka, namun saya percaya ada masa dan tempatnya, " kata Trump sebaik sahaja meninggalkan Rumah Putih.

Laporan berita minggu ini, menyatakan bahawa pasukan pembantunya secara praktikalnya merayu kepada presiden supaya mengalah dan memakai pelitup muka di tempat awam dan membiarkan dirinya diambil gambar dengan memakainya di saat kes COVID-19 melonjak di beberapa negeri.

Selain disebabkan COVID-19, tindakan Trump itu disifatkan perlu ketika presiden AS itu sedang mengalami persaingan dari Demokrat Joe Biden dalam pemilihan pada pilihan raya November ini.

Trump dengan tegas mempertahankan pentadbirannya dalam menangani pandemik itu walaupun AS adalah negara yang paling teruk dilanda wabak itu.

AS baru-baru ini, merekodkan lebih 60,000 kes baharu, hampir 135,000 terkorban dengan negeri dibiarkan mencari jalan penyelesaian sendiri untuk 'dibuka' semula tanpa strategi yang jelas dan logik daripada Rumah Putih- AFP

Comments

Popular posts from this blog

Yamaha Crossplane Cranshaft

Disimbah menantu dengan air panas

Red Riders - Tay Motors Anjur Jelajah Motosikal Kuching - Kinabalu