Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2019 disifatkan tidak bermakna


KUCHING: Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2019 yang gagal mendapat sokongan dua pertiga majoriti undi daripada anggota Dewan Rakyat pada 9 April lalu, adalah disifatkan sebagai tidak bermakna.

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Datuk Amar Mohd Asfia Awang Nassar berkata, pindaan perlembagaan yang dicadangkan  pada asasnya adalah pindaan bukan pindaan.

“Ia hanya bermain dengan kata-kata dan susunan semula negeri,” katanya pada sidang media selepas menerima kunjungan hormat daripada delegasi pejabat DUN Terengganu yang diketuai Yang Dipertua DUN Terengganu Yahaya Ali di Bangunan DUN di sini semalam.

Asfia berkata, kerajaan persekutuan harus mengiktiraf kepentingan Perjanjian Malayia 1963.

“Sudah cukup yang telah diperkatakan oleh begitu ramai pihak. Namun saya ingin menekankan ini bahawa MA63 bukan sahaja satu perjanjian antarabangsa.

“Ia juga adalah triti yang ditandatangani oleh kerajaan-kerajaan berdaulat iaitu Great Britain, Persekutuan Tanah Melayu, Singapura dan Wilayah-Wilayah Borneo,” katanya.

MA63 katanya, ditandatangani pada 9 Julai 1963 dan didaftarkan dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

“Sebarang pindaan kepada ini tidak dapat dibuat sesuka hati oleh sesiapa sahaja kecuali dengan keizinan dan sokongan semua pihak yang menandatangani perjanjian,” katanya sambil menambah, beliau ada di Parlimen ketika RUU baharu itu dibentangkan.

“Oleh itu, kita (Sarawak) mesti mendukung MA63, jika tidak ia umpama seorang budak yang menyatakan dia tidak mengiktiraf sijil kelahirannya kerana sijil kelahiran Malaysia adalah MA63.

“Kita tidak boleh menjadikan perjanjian 1957 sebagai asas. Suruhanjaya Cobbold adalah jelas. Perlembagaan 1957 hanya asas yang tidak boleh diikuti bulat-bulat,” ujarnya.

Mengenai Persidangan DUN yang akan bermula 29 April ini, Asfia berkata beliau akan membuat kenyataan rasmi secara terperinci sewaktu taklimat prapersidangan. - UB

Comments

Popular posts from this blog

Yamaha Crossplane Cranshaft

Periuk kera mangkuk tandas tupai dan kelawar?

Disimbah menantu dengan air panas