Enggan ikut tradisi, seorang pelajar kejuruteraan UNIMAS memutuskan untuk mengadakan sambutan majlis konvokesyen di Litar Sepang sempena perlumbaan MotoGP Malaysia minggu lalu. Ridhwan Shah Busrah yang mesra dengan panggilan 'Shah' memutuskan untuk menyambut konvokesyen di sana setelah berjaya menamatkan pengajiannya selama lima tahun yang amat mencabar dalam sejarah hidupnya. Memiliki minat yang mendalam dalam bidang sukan permotoran, Shah bersama kawan-kawan rapatnya pernah menyertai perlumbaan final Kapchai-KBS Endurance Race di Litar F1 Sepang dua tahun berturut-turut sebelum ini. "Being normal is too mainstream. We have to push to another level," katanya. Semoga cita-cita Shah untuk mengharumkan nama Sarawak dalam bidang sukan bermotor dapat dicapai.
Completely new crossplane crankshaft design to increase the throttle and drive ability by reducing the inertia force. Function Crossplane design means that each of the crankpins are at a 90° angle compared to the next. The crankpins are therefore in two planes crossed at 90°, thus the name crossplane crankshaft. The crossplane crankshaft is designed to reduce inertia torque created by the engine to a minimum. The torque that a rider feels is a combination of two kinds of torque: the Combustion torque coming directly from the firing of the engine, and the Inertia torque coming from the movement of the parts (such as pistons and crankshaft) inside the engine. The inertia torque acts as ‘noise’ interfering with the combustion torque and thus throttle feeling for the driver. Just like music we don’t want to have any cracks, hick-ups or other disturbances to interfere with the quality of the music. In other words we don’t want no...
KUCHING: Komuniti Red Riders dengan kerjasama Tay Motors yang menyambut ulang tahun ke-10 tahun ini akan menganjurkan jelajah bermotosikal dari Bandaraya Kuching ke Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. "Konvoi yang disertai oleh 12 orang penunggang yang menunggang motosikal berkapasiti 135cc ke 155cc tersebut dijadualkan bermula pada 30 Mac dan berakhir pada 3 April," kata ketua konvoi George Marcella. Jelasnya, perjalanan sepanjang lima hari tersebut bakal menempuh perjalanan sekitar 2,700km. "Ketahanan mental dan fizikal peserta akan diuji memandangkan perjalanan konvoi akan melalui lebuh raya Pan Borneo yang kini masih dalam proses pembinaan. "Walaupun perjalanan dijangka mencabar, apa yang penting ialah peluang untuk menghayati keindahan menunggang sambil menjelajah negeri Sarawak dan Sabah hanya dengan menunggang motosikal berkapasiti kecil," ujarnya. Cabaran utama yang perlu diberi perhatian akan ditempuh pada hari terakhir dimana kon...
Comments
Post a Comment