Completely new crossplane crankshaft design to increase the throttle and drive ability by reducing the inertia force. Function Crossplane design means that each of the crankpins are at a 90° angle compared to the next. The crankpins are therefore in two planes crossed at 90°, thus the name crossplane crankshaft. The crossplane crankshaft is designed to reduce inertia torque created by the engine to a minimum. The torque that a rider feels is a combination of two kinds of torque: the Combustion torque coming directly from the firing of the engine, and the Inertia torque coming from the movement of the parts (such as pistons and crankshaft) inside the engine. The inertia torque acts as ‘noise’ interfering with the combustion torque and thus throttle feeling for the driver. Just like music we don’t want to have any cracks, hick-ups or other disturbances to interfere with the quality of the music. In other words we don’t want noise in the music! With the
SIBU: Hanya kerana ditegur selalu membawa rakan perempuan balik ke rumah semasa ketiadaan suaminya, seorang menantu bertindak kejam dengan menyimbah air panas ke arah ibu mertuanya. Kejadian tersebut berlaku ekoran satu pertengkaran antara mangsa dan menantu perempuan juga warganegara Indonesia di sebuah rumah sewa tingkat atas di Jalan Laichee sekitar jam 3.00 petang, Selasa lalu. Ketua Polis Daerah Sibu, ACP Stanley Jonathan Ringgit berkata, akibat kejadian itu, mangsa, 62, mengalami luka melecur di bahagian muka sebelah kiri, bahagian dada, bahu dan paha sebelah kiri. Katanya, kejadian itu juga disaksikan oleh anak saudara perempuan pengadu. "Mangsa kemudian berlari keluar rumah dan meminta jiran membantu menyapukan ubat gigi di bahagian melecur," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam. Katanya, pengadu hanya membuat laporan polis selepas dibawa oleh anak lelakinya ke Hospital Sibu pada jam 3.00 petang Rabu lalu. Polis kemudian membawa
KUCHING: Komuniti Red Riders dengan kerjasama Tay Motors yang menyambut ulang tahun ke-10 tahun ini akan menganjurkan jelajah bermotosikal dari Bandaraya Kuching ke Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. "Konvoi yang disertai oleh 12 orang penunggang yang menunggang motosikal berkapasiti 135cc ke 155cc tersebut dijadualkan bermula pada 30 Mac dan berakhir pada 3 April," kata ketua konvoi George Marcella. Jelasnya, perjalanan sepanjang lima hari tersebut bakal menempuh perjalanan sekitar 2,700km. "Ketahanan mental dan fizikal peserta akan diuji memandangkan perjalanan konvoi akan melalui lebuh raya Pan Borneo yang kini masih dalam proses pembinaan. "Walaupun perjalanan dijangka mencabar, apa yang penting ialah peluang untuk menghayati keindahan menunggang sambil menjelajah negeri Sarawak dan Sabah hanya dengan menunggang motosikal berkapasiti kecil," ujarnya. Cabaran utama yang perlu diberi perhatian akan ditempuh pada hari terakhir dimana kon
Comments
Post a Comment